export4seasons

ett samarbete mellan Värmland och Hedmark

Swedish Workshop 2013

Lämna en kommentar

Varje år arrangerar Visit Sweden en mötesarena- Swedish Workshop, för besöksnäringen. Workshopen arrangeras vart annat år i Sverige och vartannat år i Tyskland. Researrangörer liksom turistföretagare/produktägare, destinationsbolag och regioner bjuds in för att mötas. Vid årets workshop deltog mestadels tyska och holländska researrangörer men även några från Belgien och Schweiz. Målet med alla möten är förstås att vårda befintliga kontakter eller att knyta nya kontakter för framtida avtal om affärer. Affärer som innebär fler turister från utlandet till Sverige.

Årets workshop hölls i Düsseldorf och drygt 40 researrangörer kom för att träffa destinationer som kan tillgodose deras behov av nya produkter. Den ekonomiska krisen har påverkat framför allt Holland och i år är den generella siffran för bokningsläget  -28%. Vi hoppas förstås att det återhämtar sig och att det bara handlar om att de bokar sina resor senare. Internetbokningar blir allt vanligare i Holland medan tyskarna fortsatt gärna bokar resor via resebyrå. Det finns ändå tecken på att även tyskarna så sakta börjar ändra sitt köpbeteende. Enklare bokningar, såsom bokning av boende på hotell, sker idag i högre utsträckning via nätet, medan bokningar som inkluderar aktiviteter fortsatt görs via resebyråerna.

För de möten som hölls i Düsseldorf var fokus på nästa säsong 2014. Värmland och Export 4 Seasons representerades av Waterworld Sweden, Långberget, Vildmark i Värmland och Visit Värmland. Totalt genomförde vi 53 möten med 35 olika researrangörer. Känns skönt att kunna säga att Värmland är fortsatt intressant för våra två viktiga mellaneuropeiska marknader.

IMG_2767

Många bord och ett ständigt sorl av människor i samtal om möjligheter för framtida samarbete.

IMG_2765

Annika Jonsson visar bildspel från Långberget

Lämna en kommentar